12 сентября день памяти александра невского

Оглавление [Показать]

Песнь 1

Ирмос: Воду прошед, яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.

Достойными похвалами воспети преславнаго чудотворца, ум и смысл даруй ми, Христе Боже, яко да воспою, радуяся, память его.

Светильниче многосветлый Российския земли, якоже второе солнце, чудесы сияя, всех нас поминай, совершающих память твою, Александре блаженне.

Богомудре Александре, аще тя и напоследок лет богопросвещенная Российская страна возрасти, но древних чести сподобился еси, дарование чудес достойно прием.

Богородичен: Законов кроме естественных, Дево, родила еси Законодавца Бога, Человека бывша. Того, яко Блага, моли, Всенепорочная, наша беззакония презрети.

Песнь 3

Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, Едине Человеколюбче.

Светильник света явился еси, Александре всеблаженне, недугов глубокую тьму разрушая всегда зарею светлою чудес, премудре.

Престолу предстоиши благодати, со всеми Ангелы радуяся днесь и миру исцеления раздавая богатство, спаси всех нас молитвами твоими, блаженне.

Благочестиваго и венценоснаго Александра, сошедшеся, по достоянию восхвалим, яко чудес подателя обильнаго и Господу молящася о всех нас.

Богородичен: Яко воистинну Господь воцарися в Царствие не отпадающее и облечеся псаломски из Тебе, Богомати, в красное благолепие, плоть святую, еюже смерть прият и разруши ея царство.

Седален, глас 8:

Яко звезда многосветлая явился еси, светлаго ради жития твоего сосуд Святаго Духа быв. Сего ради по многих летех во гробе нетленны обретошася святыя твоя мощи, от нихже источаеши реки чудес исцелений верно зовущим ти: радуйся, благоверный великий княже Александре.

Слава, и ныне, глас тойже:

Троицу славословим, вернии, Единосущную, призре бо на смирение наше, отъят поношение во человецех, утверди милость Свою на нас, во еже соблюсти нас и невредных сохранити. Темже благословим Бога нашего.

Песнь 4

Ирмос: Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество.

Зарею Трисолнечныя благодати сияя, светле твой праздник творящих озари и страстнаго омрачения демонскаго избави, Александре преславне.

Святителие и монаси, священницы и простии, старцы со юнотами и весь возраст, светло предыграйте и память блаженнаго в песнех возвеличите.


К Божественному Свету ныне преставился еси, Света сын возлюблен быв, в радости и красоте с лики ангельскими ныне радостно ликуеши.

Богородичен: Имею Тя Помощницу и не постыждуся, Пречистая Мати Божия, имею Тя Предстательницу и враг моих не убоюся.

Песнь 5

Ирмос: Утренююще, вопием Ти: Господи, спаси ны, Ты бо еси Бог наш, разве Тебе, иного не вемы.

Яко звезда светла явися непрелестна, плененных свободитель, и нищих богатитель, и болящих врач, Церкве поборник и отечества нашего утверждение.

Явися в Российстей земли чудотворец преславен, Александр блаженный, яко всесветел светильник, сияя во всем мире и во мраце страстей озаряя вся.

Досточудная и преславная память твоя возсия в Российстей земли, блаженне, и радостно верных веселит соборы.

Отверзошася тебе двери едемския, и несказанен свет и трисиянен возсия, блаженне, в неподвижимем Царствии Небесном, и праведных веселие приял еси, радуяся.

Богородичен: Мертвости и тли избавила еси человечество, естеством бо Жизнодавца и Бога без семене родила еси, Дево Всенепорочная, на благодеяние восхваляющих Тя верно.

Песнь 6

Ирмос: Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся, к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.

От пречестнаго корене израсл еси ветвь, преславне, и благочестно на земли пожил еси, и приятелище чисто Духа явился еси, освящая верою притекающия ти, блаженне.

Веселия днесь исполнися вся Российская земля в нарочитый день праздника преславнаго чудотворца, Александра блаженнаго: соблюдает бо отечество свое выну ненаветно.

Сирот и вдов заступника и в бедах непоборимаго помощника, песньми Александра ублажим, славяще: празднующих бо память его весело от бед избавляет и скорбей.

Богородичен: Сущи пресвятый храм, Богородице, Источник родила еси, Всенепорочная, неисчерпаемый, Владычице.

Кондак, глас 4:

Якоже сродницы твои Борис и Глеб явишася тебе с Небесе в помощь, подвизающемуся на Велгера Свейскаго и воев его, тако и ты ныне, блаженне Александре, прииди в помощь твоим сродником и побори борющия ны.

Икос:

Иже древле наветы вражиими расточенный, яко орел птенцы под криле, собираше люди своя, сей и ныне на духовное торжество собирает нас; приидите убо, возрадуемся Господеви, и прославим прославльшаго сродника нашего и владыку, и возопиим: радуйся, российская славо, скипетров державо, воев храбросте, оружия крепосте, поминай стадо твое, над нимже Господь постави тя, и побори борющия ны.

Песнь 7

Ирмос: От Иудеи дошедше, отроцы в Вавилоне иногда верою Троическою пламень пещный попраша, поюще: отцев Боже, благословен еси.

Днесь Церковь Христова, празднующи Александрово торжество, сошедшимся воистинну источает благодать, прилежно молящимся и любовию поющим его.

Во всех странах российских произыде вещание, яко явися в них чудотворец преславен, источая исцелений множество всем поющим тепле.

Чудесы убо твоими, яко цвет, процвел еси, блаженне, и исцеления подаваеши притекающим в кров твой, мудре и досточудне.

Богородичен: От девственных ложесн Твоих воплощся, Бог явися на спасение наше. Темже Тя Матерь ведуще, Богородице, правоверно вопием Ему: отец наших Боже, благословен еси.

Песнь 8

Ирмос: Богоглаголивии отроцы, в пещи со огнем пламень попирающе, пояху: благословите, дела Господня, Господа.

Тебе в чудесех славна российским странам показа Бог, Александре, и украси тя Небесными дары, Того моли помиловати всех нас.

Яко утро, яко день светлый твой праздник явися, просвещая наша сердца и всех с верою восхваляющих тя, Александре преславне.

День торжества и праздник веселия наста, стецемся, вернии, очистивше вкупе души и телеса: се бо нас призывает Александр Божественный.

Богородичен: Образы носящи древле Рождества Твоего, Дево Мати, пещь убо юношей не опали, такожде и огнь Божественный утробы Твоея, Чистая.

Песнь 9

Ирмос: Ужасеся о сем Небо,и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски и чрево Твое бысть пространнейшее Небес. Тем Тя, Богородицу, Ангелов и человек чиноначалия величают.

Твое святое преставление днесь светло празднуем, исполни радости и веселия восхваляющия тя, Александре великоимените.

Велий щит и крепость в Российстей земли, Александре, обрелся еси, православным же людем нашим похваление, и ныне молимся ти: сохраняй отечество твое от языка чуждаго.

Незаходимаго света лучами во тьме сущим сияя, славне, к просвещению веселия настави ны, поющия тя.

Блаженне Александре, како тя возможем воспети достойно? Не может бо язык изглаголати твоя различная исцеления, и многая дарования, и чудеса, яже подаваеши наследию твоему.

Богородичен: Яко утро, темным и блудящим, Дево, возсия Правды Солнце, Христос, Егоже на руках Твоих носила еси, Чистая.

Светилен.

Слышана бысть в свейских странах превеликая слава твоя, Александре, яко единем мужественным именем твоим устрашахуся сопротивнии, и ныне, блаженне, враги наша невидимо устрашай, ополчающияся на христолюбивое твое воинство.

Слава, и ныне:

Избавивый ны от власти темныя и преставивый в Царство любве Сына Твоего, Боже наш, преведый от тьмы неведения ко свету благоразумия и славы и имениты сотворивый по всей земли, Тебе и ныне просим: да якоже сохранил и возвысил еси нас всесильною Твоею десницею, тоюжде защищай, избавляй и содержи.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зными Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Прии́мша в свое́м се́рдцы, Бла́же, Твою́ благода́ть духо́вную тве́рдо прему́драго повеле́ния и в ду́ши благочести́вых вложи́вшаго, похвала́ми да́ждь ублажи́ти Алекса́ндра пресла́внаго.

Свети́льниче многосве́тлый Росси́йския земли́, чудесы́, я́коже со́лнце второ́е, сия́я, все́х на́с помина́й, соверша́ющих па́мять твою́, Алекса́ндре блаже́нне.

Це́ркве бы́л еси́ Христо́вы красота́, блаже́нне, пе́нием бо сию́ украси́л еси́, пресла́вне. И ны́не мо́лим тя́: свободи́ ны́ от вся́кия бра́ни бори́теля, пою́щия тя́, Алекса́ндре.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, благода́ти исто́чниче; ра́дуйся, ле́ствице и две́рь небе́сная; ра́дуйся, свети́льниче, и ста́мно злата́я, и горо́ несеко́мая, Де́во, Жизнода́вца Христа́ ми́ру ро́ждшая.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Во ве́сь ми́р про́йде сла́ва чуде́с твои́х, блаже́нне, и́миже просвети́л еси́ вселе́нную, от все́х напа́стей избавля́я при́сно.

Благочести́ваго и венцено́снаго Алекса́ндра, соше́дшеся, по достоя́нию восхва́лим, я́ко чуде́с пода́теля оби́льнаго и Го́споду моля́щася о все́х на́с.

Исто́чник чуде́с гро́б тво́й яви́ся неисчерпа́емый, от него́же ре́ки исцеле́ний излива́еши ве́рно па́мять твою́ творя́щим, блаже́нне.

Богоро́дичен: Ты́ еди́на на земли́ преесте́ственных благи́х Хода́таица, Ма́ти Бо́жия, была́ еси́: те́м Ти́, ра́дуйся, зове́м.

Седа́лен, гла́с 8:

Я́ко звезда́ многосве́тлая, от восто́ка произше́д, яви́лся еси́ све́тлаго ра́ди жития́ твоего́ и чистоты́ душе́вныя и теле́сныя сосу́д Свята́го Ду́ха; и сего́ ра́ди по успе́нии твое́м от мно́гих ле́т во гро́бе нетле́нны обрето́шася святы́я твоя́ мо́щи, от ни́хже источа́еши ре́ки чуде́с исцеле́ний ве́рно зову́щим ти́: ра́дуйся, благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.

Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Я́ко Всенепоро́чная Неве́ста Творцу́, я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя, прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая, беззако́нию мя́ су́ща скве́рное оби́телище и бесо́м игра́лище в ра́зуме бы́вша, потщи́ся от те́х злоде́йства мя́ изба́вити и све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́, Светоно́сная Нетле́нная, отжени́ о́блак страсте́й и вы́шняго прича́стия сподо́би и Све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Кто́ любо́вь твою́ и ми́лость ко все́м челове́ком, па́че же к ни́щим изглаго́лет? и по сме́рти у́бо, я́ко жи́в, просте́рл еси́ ру́ку твою́ и прия́л еси́ от иера́рха сви́ток грехо́в проще́ния.

Дне́сь де́нь свята́го пра́зднственный мно́гия созыва́ет на весе́лие духо́вное, и трапе́зу, и пи́щу нетле́нныя жи́зни Боже́ственнаго наслажде́ния.

К Боже́ственному све́ту ны́не преста́вился еси́, све́та сы́н возлю́блен бы́в, в ра́дости и красоте́ с ли́ки а́нгельскими ны́не ра́достно лику́еши, блаже́нне.

Богоро́дичен: Све́та Твоего́ блиста́ньми озари́, Отрокови́це Всенепоро́чная, е́же в нощи́ страсте́й искуше́нии одержи́мое се́рдце мое́, пра́вды Со́лнце све́т возсия́вши.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Досточу́дная и пресла́вная па́мять твоя́ возсия́ в Росси́йстей земли́, блаже́нне, и ра́достно ве́рных весели́т собо́ры.

Отверзо́шася тебе́ две́ри Еде́мския, и несказа́нен све́т и трисия́нен возсия́, блаже́нне, в неподви́жнем Ца́рствии небе́снем, и пра́ведных весе́лие прия́л еси́ ра́дуяся.

Ны́не Алекса́ндр вели́кий, сиро́т и вдо́в ми́лостивый печа́льник, оте́чествие свое́ и вся́ вку́пе я́ве созыва́ет: прииди́те, собра́вшеся, я́ко о́бщему засту́пнику све́тло торжеству́ем.

Богоро́дичен: Сы́й в зра́це Бо́жии, Пребоже́ственный всели́ся во чре́во Твое́, в зра́к мо́й облече́ся Госпо́дь, Пренепоро́чная.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пожру́ Ти́ со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею кро́вию.

Твоя́ свята́я па́мять, Алекса́ндре, вселе́нную весели́т, созыва́ющи ве́рныя в честны́й хра́м тво́й, в не́мже ны́не ра́достию совоку́пльшеся, тя́ мо́лим: язы́ческаго наше́ствия изба́ви лю́ди твоя́, пресла́вне.

Весе́лия дне́сь вся́ испо́лнися Росси́йская земля́, в наро́читый де́нь пра́здника пресла́внаго чудотво́рца, Алекса́ндра блаже́ннаго: соблюда́ет бо оте́чество свое́ вы́ну ненаве́тно.

Сиро́т и вдо́в засту́пника и в беда́х непобори́маго помо́щника, пе́сньми Алекса́ндра ублажи́м, сла́вяще: пра́зднующих бо па́мять его́ ве́село от бе́д избавля́ет и скорбе́й.

Богоро́дичен: Святы́й Иису́с всели́ся во утро́бу Твою́, во святы́х, Де́во, почива́яй и прославля́яй ве́рою и́стинною сего́, Отрокови́це, сла́вящия.

Конда́к, гла́с 8.

Я́ко звезду́ тя́ пресве́тлу, почита́ем, от восто́ка возсия́вшую и на за́пад прише́дшую: всю́ бо страну́ сию́ чудесы́ и добро́тою обогаща́еши и просвеща́еши ве́рою чту́щия па́мять твою́, Алекса́ндре блаже́нне. Сего́ ра́ди дне́сь пра́зднуем твое́ успе́ние, лю́дие твои́ су́щии: моли́ спасти́ оте́чество твое́, и вся́ притека́ющия к ра́це моще́й твои́х и ве́рно вопию́щия ти́: ра́дуйся, гра́ду на́шему утвержде́ние.

И́кос:

Ве́лий чудотво́рец яви́лся еси́ Росси́йския земли́, блаже́нный Алекса́ндре, неви́димо Христо́вы лю́ди посеща́я и исцеле́ния подава́я бога́тно все́м от души́ приходя́щим и согла́сно вопию́щим си́це: ра́дуйся, сто́лпе пресве́тлый, просвеща́я на́с чуде́с светлостьми́; ра́дуйся, велехва́льнаго краля́ победи́вый посо́бием Бо́жиим; ра́дуйся, свободи́вый гра́д Пско́в от неве́рных; ра́дуйся, лати́нская уче́ния презре́вый и пре́лесть и́х в ничто́же вмени́вый; ра́дуйся, я́ко восприя́л еси́ в тле́нных ме́сто нетле́нная; ра́дуйся, Све́та Непристу́пнаго зри́телю; ра́дуйся, я́ко лику́еши со а́нгелы; ра́дуйся, о́блаче ро́сный, ве́рных мы́сли ороша́яй; ра́дуйся, те́мных страсте́й прогони́телю; ра́дуйся, Росси́йстей земли́ засту́пниче; ра́дуйся, гра́ду на́шему заступле́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Дне́сь Це́рковь Христо́ва, пра́зднующи Алекса́ндрово торжество́, бы́вшее о Бо́зе, соше́дшимся вои́стинну источа́ет исцеле́ние, приле́жно моля́щимся и любо́вию пою́щим его́.

Во все́х страна́х произы́де веща́ние: я́ко на́шего гра́да яви́ся чудотво́рец пресла́вен, источа́я исцеле́ний мно́жество, все́м прося́щим те́пле.

Дне́сь весе́лия исполня́ется хра́м Бо́га на́шего, в не́мже лежа́т честны́я мо́щи блаже́ннаго, и вси́ притека́ющии облобыза́ют со стра́хом святу́ю ра́ку пресла́внаго и прие́млют исцеле́ние.

Богоро́дичен: Вы́шняго освяще́нное Бо́жие селе́ние, ра́дуйся, Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, вопию́щим Ти́: благослове́на Ты́ в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

А́нгельстии чи́ни хва́лят тя́, пресла́вне, и челове́честии ро́ди пою́т непреста́нно, творя́ще ве́рно па́мять твою́, Алекса́ндре великоимени́те.

Тебе́ в чудесе́х сла́вна Росси́йским страна́м показа́ Бо́г, Алекса́ндре, и украси́ тя́ небе́сными дарми́: Того́ моли́ поми́ловати все́х на́с.

Побе́ды истинноимени́т, вои́стинну ве́рным лю́дем в беда́х и кре́пок помо́щник яви́лся еси́, Алекса́ндре блаже́нне.

Богоро́дичен: Свяще́нный Тя́ проро́к благообра́зно пропове́да, Две́рь, и Го́ру, и Се́нь, и Зе́млю святу́ю, и О́блак све́та, из Него́же во тме́ су́щим возсия́ Со́лнце, Де́во, еди́н Светода́вец.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Красе́н те́лом и душе́ю, и благоче́стием сия́я, сла́вне, боже́ственнаго ра́зума, орга́н бы́л еси́ Свята́го Ду́ха: и по сме́рти у́бо к безсме́ртной жи́зни и неконча́емому блаже́нству преше́л еси́, ра́дуяся, Алекса́ндре богому́дре.

Я́ко светоза́рное, блаже́нне, со́лнце, возсия́в от за́пада, и всю́ заря́ми благоче́стия Росси́йскую зе́млю просвети́л еси́, и отгна́л еси́ тму́ глубо́кую ерети́чествующих, Алекса́ндре пресла́вне.

Твое́ свято́е преставле́ние дне́сь све́тло пра́зднуем: испо́лни ра́дости и весе́лия восхваля́ющия тя́, Алекса́ндре великоимени́те.

Богоро́дичен: Све́том мя́ Твоего́ милосе́рдия во тме́ неразу́мия лежа́щаго озари́, еди́на Светода́вца ро́ждшая, Изба́вителя и Бо́га, святы́х венча́вшаго.

Свети́лен.

Слы́шана бы́сть во все́х страна́х превели́кая сла́ва твоя́, и тогда́ жены́ Моави́тския страша́ху де́ти своя́ гро́зным твои́м и́менем. И ны́не, блаже́нне, враги́ на́ша неви́димо устраша́й, ополча́ющияся на христолюби́вое твое́ во́инство.

Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Сове́та вели́каго А́нгела О́тча, родила́ еси́ Христа́, препе́тая Отрокови́це, Царя́ сла́вы: Его́же Кре́ст, апо́столи пропове́давше, просвети́ша язы́ки и научи́ша Тя́, Богоро́дицу, сла́вити и покланя́тися Твоему́ Рождеству́.

Кондак 1

Избранному воеводе земли Российския, светлому украшению Церкве Православныя, святому благоверному великому князю Александру Невскому, похвальная восписующе, яко верою враги, видимыя же и невидимыя, победившему, и в вере своей, по речению апостолову, добродетель, в добродетели же разум, в разуме же воздержание, в воздержании же терпение, в терпении же благочестие, братолюбие и любовь явившему со умилением и радостию возопиим:

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Икос 1

Со Ангелы и всеми святыми предстоиши ныне Христу, блаженно Александре, моляся о любовию чтущих тя: темже, поминающе, яко, измлада Христа возлюбив, к небесным духом прилепился еси, бесплотных подражав житию, ублажаем тя, вопиюще:

Радуйся, корене благочестиваго отрасле пречестная;

Радуйся, благоверия предков наследниче.

Радуйся, добродетелей отца боголюбиваго подражателю;

Радуйся, кротости и благочестия матерняго преемниче.

Радуйся, вождю к Небесем стада своего христолюбиваго;

Радуйся, в житии всех рабов Божиих друже и ревнителей благочестия собеседниче.

Радуйся, преподобных лика богосветлаго сопричастниче;

Радуйся, веры Христовы непобедимый исповедниче.

Радуйся, волею мучениче, сликовствуяй ныне сонму мучеников добропобедному;

Радуйся, христианскаго упования и любве всем нам девственный проповедниче.

Радуйся, уставов и чина церковнаго благолепнаго ревнителю;

Радуйся, верных чад Церкве и угодников Божиих сонаследниче.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 2

Видевше лепоту лица и телеснаго возраста твоего, новоградстии людие радовахуся и славляху Бога, взирающе на тя: мы же, поминающе светлейшия паче солнца добродетели твоя, блаженне Александре, прославившему тя Господеви поим: Аллилуиа.

Икос 2

Разумел еси, богомудре Александре, яко преходит образ мира сего, едино же есть на потребу человеком, еже благоугодити Господеви: сего ради измлада от любве к миру и яже в мире уклонился еси, вожделев же зде сущими стяжати небесная, яко верный раб Господу во всем житии неленостно послужил еси. Темже вопием ти:

Радуйся, подвижниче веры, угождение Богу паче всего предызбравый;

Радуйся, подобне Аврааму во всем житии непорочно пред Богом поживый.

Радуйся, Исааково послушание показавыи;

Радуйся, путем Иаковля смиренномудрия ходивый.

Радуйся, Иосифову чистоту и целомудрие стяжавый;

Радуйся, Моисееву любовь к людем своим в себе явивый.

Радуйся, якоже Самуил чиста себе от всякаго любостяжания соблюдавый;

Радуйся, кротостию Давидовою враги своя победивый.

Радуйся, Петровой пламенней вере поревновавый;

Радуйся, с Павлом игу Христову себе поработивый.

Радуйся, богомудрие Иоанново подвигом поучения в слове Божием снискавый;

Радуйся, многих святых добродетели в себе совокупивый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 3

Силою веры стяжал еси, блаженне Александре, высшее любомудрие, егоже ради, презирая плоть, прилежал еси о души безсмертней: темже ублажающе тя, яко стяжавша ныне безсмертие, вопием прославившему тя Христу: Аллилуиа.

Икос 3

Имеяй всегда пред очима своима Господа, трезвенно пожил еси, блаженне Александре, и вся яже творил еси, творя во славу Божию, угодил еси Богу, Емуже предстоиши ныне с лики от века угодивших: темже радующеся о тебе, зовем ти:

Радуйся, истиннаго трезвения подвижниче;

Радуйся, спасительнаго созерцания любителю.

Радуйся, наставниче наш в подвиге от мира удаления;

Радуйся, стяжателю совершеннаго дара бодрственнаго себе внимания.

Радуйся, всякаго безсловеснаго вожделения твердый противоборниче;

Радуйся, благочестия добрый подвижниче, преуспевый в разуме и деянии.

Радуйся, яко силою молитвы препобедил еси диавольская искушения;

Радуйся, яко себе от греха оградил еси последних воспоминанием.

Радуйся, яко возлюбил еси душею еже о небесных помышление;

Радуйся, яко преуспел еси в неленостных яже к Богу молитвенных предстояниих.

Радуйся, яко все житие свое освящал еси непрестанным Имене Божия призыванием;

Радуйся, яко угождал еси Господеви всяким благоугождением.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 4

Бури искушений воздвигоша врази и противу тебе, блаженне Александре. Ты же препобедил еси сия силою благодати Христовы: темже ныне, к тихому пристанищу притек, с лики искушенных в мире, победивших же мир, вопиеши Христу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав Павла, глаголюща: «Всяк подвизаяйся от всех воздержится», вся в уметы вменил еси, блаженне Александре, да Христа приобрящеши: подвигами же отвержения себе и ко благим делом принуждения стяжал еси свободу славы чад Божиих: темже ублажающе тя, вопием ти таковая:

Радуйся, образ отвержения себе нам показавый;

Радуйся, ношению креста в последовании Христу нас научивый.

Радуйся, плоть со страстьми и похотьми ея поправый;

Радуйся, житием твоим суету мира обличивый.

Радуйся, всякое пристрастие земное от себе отгнавый;

Радуйся, разум свой в послушание веры пленивый.

Радуйся, волею своею благое иго заповедей Христовых подъявый;

Радуйся, сердце свое от всякия страсти душевредныя чисто сохранивый.

Радуйся, себе Богу всесовершенне предавый;

Радуйся, чрез все житие свое Богу послуживый.

Радуйся, совершением заповедей любовь к себе Божию стяжавый;

Радуйся, наследие Царствия благоугождением Богу улучивый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 5

Боготечною звездою прешел еси в мире, блаженне Александре, блистающ славою и добродетелию: темже ныне сияеши на Небесех славою вечною с лики праведник, с нимиже выну воспеваеши Христу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше тя, блаженне Александре, николиже во бранех побеждаема, всегда же побеждающа, невернии единаго имене твоего устрашахуся, мы же, поминающе исполненное веры мужество твое, ублажаем тя, глаголюще:

Радуйся, доблественный в защиту веры и Церкве воителю;

Радуйся, своея земли мужественный защитителю.

Радуйся, наветов вражиих мудрый разорителю;

Радуйся, мира безпомощных сильный оградителю.

Радуйся, воинства свейскаго на брегах Невских славный победителю;

Радуйся, безопасности всея северныя страны земли Российския охранителю.

Радуйся, злых козней иноверия, подвигших чуждую рать на землю нашу, разрушителю;

Радуйся, законов правды богоукрепляемый утвердителю.

Радуйся, Пскова, отечества святыя Ольги, свободителю;

Радуйся, ненавидевших мира умирителю.

Радуйся, буйства неустроенныя в тыя дни Литвы укротителю;

Радуйся, во всех сих бранех христолюбиваго воинства своего мудрый предводителю.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 6

Проповедника кротости и терпения явил еси себе, блаженне Александре, посреди преславных побед твоих: темже и стяжал еси сугубый венец от Царя Христа, Емуже предстоиши ныне, вопия: Аллилуиа.

Икос 6

Провозсиял еси, блаженне Александре, паче мужества, терпением твоим, егоже стяжал еси, взирая на Начальника веры и Совершителя Иисуса, Иже вместо предлежащия ему радосте претерпе Крест: темже восхваляюще тя, усердно вопием:

Радуйся, до конца в подвизех служения Богу претерпевый;

Радуйся, терпению Христову верно подражавый.

Радуйся, силу заповеди Христовы, яже о любви ко врагом, премудро уразумевый;

Радуйся, и согрешшим противу тебе избавленным тобою людем любовь истинную показавый.

Радуйся, во искушении от народа своего хитрость лукавого прозревый;

Радуйся, мирным отбытием своим из земли своея злобу врага поправый.

Радуйся, и во всем житии своем ухищрения сатаны проразумевый;

Радуйся, злое благим, по апостолу, выну препобеждавый.

Радуйся, паки, в годину скорби, в помощь оскорбившему тя Новуграду предуспевый;

Радуйся, сего ради пламенную любовь от народа своего себе снискавый.

Радуйся, Божия посещения, болезни и лишения, со упованием терпевый;

Радуйся, сего ради светлый венец от Господа стяжавый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 7

Хотяй провозсияти тебе всеми добродетельми, блаженне Александре, Владыка Христос призвал есть тебе к служению людем своим во дни посещения: ты же притяжал еси к терпению смирение, егоже ради ныне превознесен еси, предстоя Богу с песнию: Аллилуиа.

Икос 7

Дивно бе видети, како непобедимый воитель смиренно преклоняет главу свою пред неверными, ихже посла Господь на люди своя ради грех их: дивно же есть и воспомянути непобедимое смирение твое, блаженне Александре, имже и Господеви благоугодил еси, и люди своя спасл еси. Темже благодарно вопием ти:

Радуйся, смирения Господня подражателю;

Радуйся, подобающаго богопоставленным властем почитания учителю.

Радуйся, всякаго превозношения противоборче;

Радуйся, истиннаго послушания подвижниче.

Радуйся, всем нам образе вернаго Богу служения;

Радуйся, начальствующим наставниче в богоприятном людем предстоянии.

Радуйся, подвластных руководителю в богозаповеданном предержащим властем повиновении;

Радуйся, яко многажды ради блага людей своих путьшествовал еси к безбожным, ни во чтоже вменяя яже от них испытания.

Радуйся, яко не устрашился еси, призвав Бога, прийти к Батыеви, исполняя его веление;

Радуйся, яко многащи воспринимал еси на себе страшный ответ о неразумных народа своего востаниих.

Радуйся, яко оградил еси люди твоя от зловреднаго с неверными общения;

Радуйся, яко мудре оградил еси в земли своей отеческия доблести и предания.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 8

Странническое житие прешел еси на земли, блаженне Александре, не ведый покоя в трудех своих и не имый зде пребывающаго града, но грядущаго взыскуяй: сего ради ныне, блаженне, вселился еси в вечных обителех, выну поя Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Всею душею послужив Господу и всем житием своим благоугодив ему, прославился еси благочестием, егоже ради и исповедник явился еси веры Христовы, блаженне Александре: поминающе убо подвиг исповедничества твоего, вопием ти:

Радуйся, злобы неверных не устрашивыйся;

Радуйся, твари паче Создавшаго не послуживый.

Радуйся, солнцу и огню в стане безбожных не поклонивыйся;

Радуйся, веру свою во искушении сохранивый.

Радуйся, велению безбожному не покоривыйся;

Радуйся, твердый проповедник веры пред неверными себе явивый.

Радуйся, с сугубою славою, по исповедании своем, в землю свою возвративыйся;

Радуйся, во всем житии верным вере отцев пребывый.

Радуйся, от лести иноверия премудре уклонивыйся;

Радуйся, лукавство проповедников лжеверия яве обличивый.

Радуйся, твердый защитник правоверия явивыйся;

Радуйся, лжесловесие врагов Православия словом здравым препобедивый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 9

Всего себе повинув Богови, яко раб благий и верный послужил еси Ему, блаженне Александре, паче сверстник твоих для земли твоея потрудився: темже и внити сподобился еси в радость Господа своего, Емуже предстоиши ныне, со Ангелы поя: Аллилуиа.

Икос 9

Витийствующий язык не возмогл бы восхвалити дела твоя, блаженне Александре, яже совершил еси, полагая по братии душу свою: смиренно убо поминающе сицевая исправления твоя, умиленную песнь приносим ти, глаголюще:

Радуйся, братолюбия христианскаго приискренний ревнителю;

Радуйся, Моисеевы и Павловы любве ко братии подражателю.

Радуйся, заповедей Христовых яже о любви верный исполнителю;

Радуйся, и всех нас в любви к присным дивный наставниче.

Радуйся, примером своим паче слова явивыйся стязающихся о наследии братии своих примиритель;

Радуйся, о благе народа усердно в житии своем пекийся.

Радуйся, общаго мира во днех своих устроителю;

Радуйся, изгнаннаго страхом нашествий татарских народа своего собирателю.

Радуйся, безпомощных присный защитителю;

Радуйся, нищих и алчущих питателю.

Радуйся, сирых сильный покровителю;

Радуйся, и ныне всех скорбящих и нуждающихся мощный пред Господом предстателю.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 10

Спасти хотя душу свою, ведый же, яко не имущему любве к Богу никиими же подвигами и добродетельми улучити спасение возможно есть, стяжал еси венец добродетелей, еже есть любовь к Богу, Емуже предстоя ныне, радостно вопиеши: Аллилуиа.

Икос 10

Царя Небеснаго возлюбив от всего сердца твоего, и от всея души твоея, и всею мыслию твоею, принесл еси Ему, блаженне Александре, последи многоразличных приношений веры и усердия, себе самаго в жертву живу, святу, благоугодну: темже ублажающе тя, вопием ти:

Радуйся, в житии своем всеми богоугодными делы Господеви послуживый;

Радуйся, обетами иночества святое житие свое увенчавый.

Радуйся, многи храмы Божий, безбожными раззоренныя, обновивый;

Радуйся, к просиянию подвигов постничества обители святыя созидавый.

Радуйся, подвизающихся измлада в благочестии ради Бога возлюбивый;

Радуйся, ангельский образ и себе чистою душею предызбравый.

Радуйся, в конец жития своего всего себе Богу посвятивый;

Радуйся, приятием схимы, с новым именем Алексия, всесовершенне себе Богу предавый.

Радуйся, обетом девства чистоту сердца своего явивый;

Радуйся, обетом нестяжания высоту духа своего показавый.

Радуйся, обетом послушания всецелое служение свое Единому Богу во веки утвердивый;

Радуйся, к венцу мудраго и благаго князя мзду инока притяжавый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 11

Пение погребальное слезами растворяшеся у гроба твоего, блаженне Алексадре; людие твои плакахуся о тебе, солнце земли Русския, в полудни зашедшем, и рыдания прерываху умиленную песнь их к Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Свет славы небесныя осия тя вскоре, блаженне Александре, утешая плачущия люди твоя: темже видяще при гробе твоем знамения и чудеса, сынове российстии достойне призываху тя, яко в молитвах предстателя; мы же, понимающе скорое заступление твое, вопием ти:

Радуйся, угодниче Божий, в самом погребении прославление от Бога получивый;

Радуйся, скорый предстателю наш, егоже призываху отцы наши в нуждех и озлоблениих.

Радуйся, в борьбе с татары князю Димитрию Донскому вспоможение явивый;

Радуйся, царю Иоанну и казанцы одоление исходатаивый.

Радуйся, исцеления многоразличныя всем подаваяй;

Радуйся, слепым зрение молитвою твоею возвращаяй.

Радуйся, хромым, припадающим ко гробу твоему, хождение даруяй;

Радуйся, разслабленных неможение врачуяй.

Радуйся, одержимым от бесов свобождение подаваяй;

Радуйся, безнадежных надеждою спасения оживляяй.

Радуйся, в погубльших разум разумение возставляяй;

Радуйся, от гроба твоего многообразныя чудотворения присно источаяй.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 12

Благодать познавше, живущую в нетленных мощех твоих, людие владимирстии с любовию прихождаху ко святей раце твоей и, радостно лобызающе ю, славляху о тебе Бога, прославляющаго святыя Своя, со умилением вопиюще Ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще добродетели и чудеса твоя, радостию сретаху и провождаху отцы наши святое тело твое, егда, преселяхуся святыя мощи твоя на новое место покоища в славном святаго Петра граде: и мы ныне, радующеся о небесней славе твоей и обитании нетленных мощей твоих в богоизбранном граде сем со онеми вопием ти:

Радуйся, российский Иосифе, на новое место упокоения преселивыйся;

Радуйся, всех концев земли Российския покровителю.

Радуйся, Петрова града благонадежное утверждение;

Радуйся, тогоже во бранех Небесный защитителю.

Радуйся, северныя столицы неоцененное украшение;

Радуйся, тезоименитыя тебе обители славо и утверждение.

Радуйся, народу русскому здравие же и спасение молитвами твоими подаваяй;

Радуйся, всех упование на тя возложивших, богомудрый учителю.

Радуйся, иноком, яко инок, полезное, примером жизни своея, наставление преподаваяй;

Радуйся, мирским людем, яко в мире потрудивыйся, к добродетелем общежития руководителю.

Радуйся, нетлением своим всем нам надежду воскресения подаваяй;

Радуйся, всех нас в напастех и скорбех поборниче, хранителю и свободителю.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 13

О, святый благоверный великий княже Александре! От благоговейных сердец приносимую ти, аще и недостойную, хвалебную песнь сию, приими от нас, яко усердную жертву сердец, любящих тя и ублажающих святую память твою. Охраняй всех нас молитвами твоими: огради ходатайствы твоими град твой и вся люди земли Российския, да тихое и безмолвное житие поживше в нынешнем веце блаженство вечное наследим и купно с тобою и всеми святыми выну сподобимся воспевати Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Со Ангелы и всеми…» и 1-й кондак «Избранному воеводе…».

This post is also available in: Russian

12 сентября 2016 року в День памяти великого князя Александра Невского – святого покровителя настоятеля нашего храма протоиерея Александра Левчука – в Соборе святых первоверховных апостолов Петра и Павла состоялось торжественное богослужение, на которое приехали священники Бориспольской и Броварской епархии, чтобы сослужить в литургии, почтить память великого князя и поздравить с именинами нашего настоятеля.

Фотографии:

Князь Александр Невский свято почитается православными людьми. В гроз­ный час Про­мы­сел Бо­жий воз­двиг на спа­се­ние Ру­си и веры православной свя­то­го кня­зя Алек­сандра – ве­ли­ко­го во­и­на-мо­лит­вен­ни­ка и по­движ­ни­ка – тогда, когда на­чи­на­лось са­мое труд­ное для Руси вре­мя: с во­сто­ка шли мон­голь­ские ор­ды, превращавшие города на своем пути в развалины, а с за­па­да на­дви­га­лись ры­цар­ские пол­чи­ща крестоносцев шведов и немцев, которые воспользовались нашествием орды и выступили в свой поход с твердым намерением покорить русские земли и насадить здесь свою веру взамен православной.

Совсем молодой князь Александр Ярославович одержал две великие победы на западе: 15 июля 1240 года с малой дружиной он атаковал полчища шведов на реке Неве и разбил их (за это сражение его прозвали Невским). Перед этой битвой ночному стражу – благочестивому воину Пелгусию – было видение: пре­по­доб­ные стра­сто­терп­цы, бла­го­вер­ные кня­зья Бо­рис и Глеб, ко­то­рых мо­лит­вен­но при­зы­вал на по­мощь бла­го­вер­ный князь Алек­сандр, плыли на лодке по реке Неве. Стар­ший из ви­тя­зей, об­ра­ща­ясь к млад­ше­му, ска­зал: «Брат Глеб, при­ка­жи гре­сти быст­рее, по­спе­шим на по­мощь срод­ни­ку на­ше­му Алек­сан­дру Яро­сла­ви­чу». Оду­шев­ля­е­мая сво­им во­ждем, дру­жи­на бла­го­вер­но­го кня­зя ока­за­ла чу­де­са храб­ро­сти, при­во­ди­ла в изум­ле­ние вра­гов. Сам Алек­сандр Яро­сла­вич был все вре­мя во гла­ве сра­жа­ю­щих­ся; он на­нес ра­ну в ли­цо пред­во­ди­те­лю шве­дов. Лишь 20 воинов потеряли они, в то время как берега Невы были усеяны телами погибшего неприятеля. Еще большее удивление постигло всех, когда на дру­гой день участ­ни­ки бит­вы уви­де­ли мно­же­ство непри­я­тель­ских тру­пов по дру­гую сто­ро­ну ре­ки Ижо­ры, по­чти в непро­хо­ди­мом ме­сте, ку­да не за­хо­дил ни один из рус­ских во­и­нов во вре­мя сра­же­ния. Ан­ге­лы Бо­жии неви­ди­мо по­мо­га­ли гор­сти за­щит­ни­ков свя­той ве­ры про­тив вра­гов, ху­лив­ших ее.

Вторая знаменитая победа Александра Невского произошла на льду Чудского озера и известна в истории под именем Ледового побоища. После того как князь Александр изгнал ливонских немцев из Пскова, для упрочения покоя на се­ве­ро-за­па­де Ру­си, и чтобы предупредить далнейшие грабежи и нападения немцев, он ре­шил совершить на­сту­па­тель­ное дви­же­ни­е на их же вла­де­ния и на­пра­вил­ся с сво­и­ми пол­ка­ми в Ли­во­нию. Нем­цы не ожи­да­ли та­ко­го быст­ро­го на­па­де­ния и не мог­ли ока­зать со­про­тив­ле­ния. На об­рат­ном пу­ти из Ли­во­нии в Псков бла­го­вер­ный князь оста­но­вил­ся на бе­ре­гу Чуд­ско­го озе­ра, и здесь 5 ап­ре­ля 1242 г. про­изо­шла зна­ме­ни­тая бит­ва. Мно­го­чис­лен­ное вой­ско немецких ры­ца­рей, закованных с головы до ног в железные латы, уве­ре­но бы­ло в по­бе­де. Войско князя Александра опять же было крайне малочисленно. Однако, полки князя Алек­сандра окружили рыцарей. Про­изо­шла ужас­ная се­ча, в которой не было возможности вождям рыцарей руководить своим войском. Лед на озе­ре во мно­гих ме­стах не вы­дер­жи­вал, про­ва­ли­вал­ся, увле­кая за со­бою и бой­цов, и их оружие. По­те­ри ры­ца­рей бы­ли гро­мад­ны. По­бе­ди­те­ли во гла­ве со сво­им во­ждем тор­же­ствен­но вернулись в Псков.

Теперь на­ста­ло вре­мя обез­опа­сить родную землю с во­сто­ка. В 1242 г. св. Алек­сандр Нев­ский со сво­им от­цом Яро­сла­вом вы­ехал в Ор­ду. Свя­щен­ную мис­сию за­щит­ни­ков Рус­ской зем­ли Гос­подь увен­чал успе­хом, но на это по­тре­бо­ва­лись го­ды тру­дов и жертв. Князь Яро­слав от­дал за это жизнь. За­ве­щан­ный от­цом со­юз с Зо­ло­той Ор­дой – необ­хо­ди­мый то­гда для предот­вра­ще­ния но­во­го раз­гро­ма Ру­си – про­дол­жал кре­пить св. Алек­сандр Нев­ский. В 1261 г. ста­ра­ни­я­ми св. Алек­сандра и мит­ро­по­ли­та Ки­рил­ла бы­ла учре­жде­на в Са­рае, сто­ли­це Зо­ло­той Ор­ды, епар­хия Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви. На­сту­пи­ла эпо­ха ве­ли­кой хри­сти­а­ни­за­ции язы­че­ско­го Во­сто­ка В 1262 г. по его ука­за­нию во мно­гих го­ро­дах бы­ли пе­ре­би­ты та­тар­ские сбор­щи­ки да­ни и вер­бов­щи­ки во­и­нов – бас­ка­ки. Жда­ли та­тар­ской ме­сти. Но ве­ли­кий за­ступ­ник на­ро­да вновь по­ехал в Ор­ду и муд­ро на­пра­вил со­бы­тия со­всем в иное рус­ло: ссы­ла­ясь на вос­ста­ние рус­ских, хан Бер­ке пре­кра­тил по­сы­лать дань в Мон­го­лию и про­воз­гла­сил Зо­ло­тую Ор­ду са­мо­сто­я­тель­ным го­су­дар­ством, сде­лав ее тем са­мым за­сло­ном Ру­си с во­сто­ка. В этом ве­ли­ком со­еди­не­нии рус­ских и та­тар­ских зе­мель и на­ро­дов со­зре­ва­ло и креп­ло бу­ду­щее мно­го­на­цио­наль­ное Рос­сий­ское го­су­дар­ство, вклю­чив­шее впо­след­ствии в пре­де­лы Рус­ской Церк­ви по­чти все на­сле­дие Чин­гис­ха­на до бе­ре­гов Ти­хо­го оке­а­на.

Эта ди­пло­ма­ти­че­ская по­езд­ка св. Алек­сандра Нев­ско­го в Са­рай бы­ла чет­вер­той и по­след­ней. На об­рат­ном пу­ти, не до­ез­жая до Вла­ди­ми­ра, в Го­род­це, в мо­на­сты­ре князь-по­движ­ник пре­дал свой дух Гос­по­ду 14 но­яб­ря 1263 го­да, за­вер­шив мно­го­труд­ный жиз­нен­ный путь при­ня­ти­ем свя­той ино­че­ской схи­мы с име­нем Алек­сий.

30 ав­густа 1724 года нетленные мощи святого князя Александра Невского, которые тремя годами раньше – тоже 30 августа – были перенесены из Владимира в Петербург, бы­ли уста­нов­ле­ны в Тро­иц­ком со­бо­ре Алек­сан­дро-Нев­ской Лав­ры, где по­чи­ва­ют и ныне. Этот день – по новому стилю 12 сентября – стал днем памяти святого благоверного князя.

Азбука.ру: Святой Александр Невский, в схиме Алексий

Просмотры(44)

Большое количество христианских праздников в году так или иначе связано не только с личностями святых, но и с мощами последних. В православном календаре можно прочитать в наименовании религиозных дат выражения, прямо на это указывающие: «обретение мощей», «перенесение мощей». 12 сентября – один из таких праздников. Он посвящен перенесению мощей благоверного князя Александра Невского.

Фото: Святой Александр Невский

Житие и личность святого Александра Невского

Герой данной статьи родился в Переяславле–Залесском 30 мая 1220 года. Отцом его был князь Ярослав Всеволодович, человек милосердный и кроткий. Матерью святого являлась рязанская княжна Феодосия Игоревна. Александр был вторым сыном княжеской четы.

Детство свое будущий полководец провел в родном городе. Там же был осуществлен княжеский постриг Александра, являвшийся, по сути, обрядом посвящения отрока в воины. С ранних лет князь ходил в походы вместе с отцом. В 1235-м году он был задействован в сражении на реке Эмайыги, результатом которого явился разгром немцев. В 1236-м после отъезда отца в Киев Александр стал самостоятельно управлять Новгородом. Спустя три года князь женился на дочери полоцкого князя Брячислава, по мнению некоторых историков – своей тезке. Молодые получили благословение на брак от Ярослава, который совершил обряд посредством иконы Божией Матери Феодоровская.

После Русь столкнулась сразу с двумя бедами: с востока на нее шли ордынские полчища, одолеваемые жаждой завоевания, а с запада – «крестоносцы», войска германских рыцарей. Когда и те, и другие вторглись на русскую землю, Александр стал искать поддержки у Бога. В то время князю не было еще 20-ти лет. Он долго вел беседы с Господом в храме Святой Софии. А после, получив благословение архиепископа Спиридона на брань, во главе небольшой дружины поспешил пойти на недругов.

Впоследствии вопрос с ордынским игом был решен Ярославом — ценой великих трудов. Александр же после смерти последнего, скончавшегося от отравления, продолжил поддерживать и укреплять достигнутый отцом с Золотой Ордой союз. Он сблизился с сыном Батыя, принявшим христианство.

Европе Александр не доверял. Он не хотел, чтобы на Руси место православия заняла уния. Никакие прельщения Римского папы не могли изменить решение благоверного князя.

Много раз за историю своего правления Александру приходилось отражать набеги то татар, то шведов, то немцев. Четыре раза он ездил в Золотую Орду для подтверждения мирных соглашений между империей татаро-монголов и Русью. И каждый раз князю удавалось это. Более того, стараниями святого наступила эпоха великой христианизации языческого Востока.

Князь Александр Невский был прекрасным дипломатом, правителем, талантливым военачальником и великим молитвенником. Он никогда не отступал от намеченных целей, какие бы препятствия не вставали у него на пути. Самым знаменитым сражением с участием Александра явилась Невская битва, произошедшая 15 июля 1240 года и состоявшаяся между войском под командованием князя и шведами. В этом бою святой проявил недюжинную отвагу и одержал заслуженную победу. За нее и прозвали Александра Ярославича Невским.

Фото: Святой Александр Невский

Кончина и перенесение мощей святого Александра Невского

Возвращаясь в очередной раз из Золотой Орды, князь тяжело заболел. Он умер, даже не доехав до Владимира, в Городце. Душа князя отошла ко Господу, когда тот оказался в местном монастыре. Случилось это 14 ноября 1263 года. До смерти Александр успел принять иноческую схиму с именем Алексий.

Погребение благоверного князя состоялось 23 ноября 1263 года в соборной церкви Рождественской обители, что в городе Владимире. Сразу же после похорон началось почитание Александра. Открытие мощей святого состоялось перед Куликовской битвой в 1380 году. В тот же период было установлено местное празднование в связи с этим важным для всей Руси событием.

Непосредственное перенесение мощей, которому посвящен праздник 12 сентября, произошло при Петре I. В этот день, в 1721 году (по старому стилю – 30 августа) упомянутый выше император заключил Ништадский мир по окончании длительной и трудной войны со шведами. Указанное событие имело большую важность как для венценосной особы, так и для всей страны, посему Петр Великий порешил освятить дату перенесением мощей благоверного князя Александра Невского из Владимира в Санкт-Петербург, тогда – новую северную столицу государства Российского.

Зимой следующего года, а именно 8 февраля на место упокоения благоверного князя во Владимире, в Рождественский монастырь прибыл архиепископ Феодосий. Именно ему Петр поручил организовать перенесение останков Александра Невского в стольный град. Объединившись с архимандритом обители отцом Сергием, представитель духовенства освидетельствовал мощи полководца, размещавшиеся в гробнице из серебра. Само мероприятие перенесения мощей началось 11 августа 1723 года. Перед этим совершены были литургия и водосвятный молебен. Затем мощи подняли, переместили к южным дверям собора и положили в ковчег. А уже его торжественно понесли в Троицкий монастырь Санкт-Петербурга. Владимир провожал святыню колокольным звоном, раздававшимся до самой полуночи.

Фото: Святой Александр Невский

Историки поэтапно восстановили путь святых мощей благоверного князя Александра Невского. 17 августа святыня прибыла в Москву, 23-го числа – очутились на территории Клина, спустя три дня – в Твери, 28-го августа прибыла в Торжок, 31-го числа оказалась в Вышнем Волочке. 9 сентября мощи миновали озеро Ильмень и очутились в Новгороде, 20-го – в Шлиссельбурге. Там их поместили в каменном храме и оставили до 1724-го года.

Возобновление перенесения мощей Александра Невского произошло по инициативе Петра Великого. 24 июля он приказал архиепископу Феодосию ехать в Шлиссельбург и завершить начатое, уложившись во вполне определенные сроки: до конца лета. В результате утром 30 августа 1724-го года Невский флот под управлением самого Петра I-го и с сановниками на галере двинулся вверх по Неве. Когда эта процессия возвращалась в родные пенаты с мощами Александра Невского, она была торжественно встречена пушечным выстрелом и колокольным звоном. Тело святого перенесли в Александро-Невскую Лавру. Оно и сегодня там, в Лавровском соборе хранится, положенное в серебряную раку. Эту гробницу пожертвовала императрица Елизавета Петровна.

Фото: Святой Александр Невский

Указом от 2 сентября 1724 года Петр Великий установил на 30 (12) августа празднество, посвященное перенесению мощей благоверного князя в Санкт-Петербург. Спустя три года оно было отменено, однако уже в 1730-м вновь вступило в свои права. В ту пору свет увидела составленная архимандритом Гавриилом Бужинским служба, соединившая в себе прославление святого Александра Невского и воспоминание о Ништадском мире.

В 20-х гг. прошлого века мощи князя были вскрыты и изъяты. Раку передали в Эрмитаж, где она находится до сих пор. Возвращение мощей Александра из запасников Музея религии и атеизма в Троицкий собор Лавры состоялось в 1989 году. Частичка мощей князя имеется также в Софии, в храме Александра Невского, и во Владимире, в Успенском соборе.

Автор: Пономаренко Надежда
Статья защищена законом об авторских и смежных правах. При использовании и перепечатке материала активная ссылка на женский сайт www.inmoment.ru обязательна!

Теги: Святой Александр Невский, 12 сентября, Перенесение мощей

Вернуться к календарю Праздников

6 декабря — День памяти святого благоверного князя Александра Невского по православному календарю.

Православная церковь чтит память святого благоверного князя Александра Невского, в схиме Алексия, 12 сентября (день перенесения мощей в Санкт-Петербург), и 6 декабря (день погребения во Владимире).

Его память также совершается 1 декабря в день Собора святых Эстонской земли, как покровителя православия в Эстонии и Прибалтийском крае. 5 июня — в день Собора Ростово-Ярославских святых.

Святой благоверный князь Александр Невский, князь Новгородский (1236-1251), великий князь Владимирский (1252) родился 30 мая 1220 года в городе Переславле-Залесском.

Детство Александра прошло в Переславле-Залесском, где княжил отец. В Спасо-Преображенском соборе Переславля был совершен княжеский постриг юного Александра (обряд посвящения в воины).

С ранних лет Александр сопровождал в походах отца. В 1235 году он был участником битвы на реке Эмайыги (в нынешней Эстонии), где войска Ярослава наголову разгромили немцев. В следующем 1236 году Ярослав уезжает в Киев, «посадив» своего сына, Александра, самостоятельно княжить в Новгороде.

В 1239 году Александр вступил в брак, взяв в жены дочь полоцкого князя Брячислава.

Начиналось трудное время в истории Руси: с востока шли монгольские орды, с запада надвигались шведы и немцы. Чтобы дать отпор неприятелю, князь Александр возглавил русские войска. После высадки шведских войск при впадении реки Ижоры в Неву князь Александр с немногочисленной дружиной 15 июля 1240 года внезапно атаковал шведов и полностью разгромил их многочисленное войско, обнаружив в бою исключительное мужество. Невская битва 1240 года предотвратила угрозу вражеского нашествия с севера. За эту победу народ назвал князя Александра Невским.

Победа усилила политическое влияние Александра Невского, но в то же время способствовала обострению его отношений с боярством, в результате столкновений с которым он был вынужден покинуть Новгород. После вторжения ливонских рыцарей на Русь новгородцы послали к Александру Невскому представителей, в 1241 году он вернулся и быстро собрал войско, изгнавшее захватчиков из русских городов (штурм Копорья и Пскова).

Зимой 1242 года Александр освободил Псков, а 5 апреля дал Тевтонскому ордену решительное сражение на льду Чудского озера. Крестоносцы были полностью разгромлены. Имя князя Александра прославилось по всей Святой Руси.

Александр Невский продолжал укреплять северо-западные границы Руси: послал посольство в Норвегию, результатом которого было первое мирное соглашение между Русью и Норвегией (1251), совершил успешный поход в Финляндию против шведов, предпринявших новую попытку закрыть русским выход к Балтийскому морю (1256).

В отношениях с Золотой Ордой Александр Невский выступал как осторожный и дальновидный политик. В 1249 году он решительно отклонил предложение папы Иннокентия IV перейти в «латинскую веру» и заключить союз для совместной борьбы с татаро-монголами. Получив в 1252 году ханский ярлык на великое княжение Владимирское, Невский решительно подавлял мятежи против «численников» (против ордынской переписи) и сборщиков дани, предотвращая новые разрушительные походы на Русь с Востока и попутно добиваясь важных политических льгот. Четыре раза ездил в Орду, добился освобождения русских от обязанности выступать войском на стороне татарских ханов в их войнах с другими народами.

Скончался великий князь 27 ноября (14 по старому стилю) 1263 года в Городце, недалеко от Владимира, возвращаясь из очередной поездки в Золотую Орду.

Перед кончиной он принял схиму (монашеский постриг) под именем Алексий.

6 декабря (23 ноября по старому стилю) 1263 года князь Александр Невский был погребен в Рождество-Богородичном монастыре во Владимире. В 1380 году нетленные мощи князя были открыты для местного поклонения.

Князь Александр Невский был канонизирован Русской православной церковью в лике благоверных при митрополите Макарии на Московском Соборе 1547 года.

12 сентября 1724 года мощи святого благоверного великого князя Александра Невского по повелению Петра Великого были перенесены в Санкт-Петербург в Александро-Невскую лавру, где почивают и ныне в Лавровском соборе в серебряной раке, пожертвованной императрицей Елизаветой Петровной. С этого момента святой Александр Ярославич, наряду со святыми апостолами Петром и Павлом, стал русским небесным покровителем северной столицы России. Частичка мощей святого благоверного князя Александра Невского находится в Храме Александра Невского в городе Софии (Болгария). Также часть мощей (мизинец) находится в Успенском соборе города Владимира.

В дореволюционной России 21 мая 1725 года был учрежден орден Александра Невского, 29 июля 1942 года в честь великого полководца учрежден советский военный орден Александра Невского.

Святому Александру Невскому посвящены многочисленные храмы и за пределами России. Наиболее известные из них — Патриарший собор в Софии, кафедральный собор в Таллине, храм в Тбилиси.

Материал подготовлен на основе информации РИА Новости.

Родился 30 мая 1220 г. в городе Переславле-Залесском. Отец его, Ярослав, в крещении Феодор, был младшим сыном Всеволода III Большое Гнездо. Мать св. Александра, Феодосия Игоревна, рязанская княжна. В 1227 г. князь Ярослав, по просьбе новгородцев, стал княжить в Новгороде Великом. Он взял с собой сыновей, Федора и Александра.

Начиналось самое трудное время в истории Руси: с востока шли монгольские орды, с запада надвигались рыцарские полчища. В этот грозный час Промысел Божий воздвиг на спасение Руси святого князя Александра — великого воина-молитвенника, подвижника и строителя земли Русской.

Воспользовавшись нашествием Батыя, полчища крестоносцев вторглись в пределы Отечества. Первыми были шведы. Множество кораблей подошло к Неве под командованием ярла Биргера. Св. Александр, ему не было тогда еще 20 лет, долго молился в храме Святой Софии. Архиепископ Спиридон благословил св. князя и воинство его на брань. Выйдя из храма, Александр укрепил дружину исполненными веры словами: «Не в силе Бог, а в правде. Иные — с оружием, иные — на конях, а мы Имя Господа Бога нашего призовем!» С небольшой дружиной князь поспешил на врагов. Но было чудное предзнаменование: стоявший в морском дозоре воин видел на рассвете 15 июля ладью, плывущую по морю, и на ней св. мучеников Бориса и Глеба, в одеждах багряных. Александр, ободренный, мужественно повел с молитвой войско на шведов. «И была сеча великая с латинянами, и перебил их бесчисленное множество, и самому предводителю возложил печать на лицо острым копьем». За эту победу на реке Неве, одержанную 15 июля 1240 г., народ назвал св. Александра Невским.

Опасным врагом оставались немецкие рыцари. В 1241г. молниенос-ным походом св. Александр вернул древнюю русскую крепость Копорье, изгнав рыцарей. В 1242 г. зимой он освободил Псков, а 5 апреля дал Тевтонскому ордену решительное сражение на льду Чудского озера. Крестоносцы были полностью разгромлены. Имя св. Александра прославилось по всей Святой Руси.

Западные пределы Русской земли были надежно ограждены, настало время обезопасить Русь с востока. В 1242 г. св. Александр Невский со своим отцом, Ярославом, выехал в Орду. Священную миссию защитников Русской Земли Господь увенчал успехом, но на это потребовались годы трудов и жертв. Князь Ярослав отдал за это жизнь. Завещанный отцом союз с Золотой Ордой — необходимый тогда для предотвращения нового разгрома Руси — продолжал крепить св. Александр Невский. Обещав свою поддержку, св. Александр дал возможность Батыю выступить в поход против Монголии, стать главной силой во всей Великой Степи. В 1252 г. многие русские города восстали против татарского ига. Снова возникла угроза самому существованию Руси. Св. Александру опять пришлось ехать в Орду, чтобы отвести от русских земель карательное нашествие татар. Св. Александр стал единовластным великим князем всей Руси. В 1253 г. он отразил новый набег на Псков, в 1254 г. заключил договор о мирных границах с Норвегией, в 1256 г. ходил в поход в финскую землю. В тьму язычества св. Александр нес свет Евангельской проповеди и православной культуры. Все Поморье было просвещено и освоено русскими.

В 1256 г. умер хан Батый. Св. князь в третий раз поехал в Сарай, чтобы подтвердить мирные отношения Руси и Орды с новым ханом Берке. В 1261 г. стараниями св. Александра и митрополита Кирилла была учреждена в Сарае, столице Золотой Орды, епархия Русской Православной Церкви.

Наступила эпоха великой христианизации языческого Востока, в этом было пророчески угаданное св. Александром Невским историческое призвание Руси. В 1262 г. по его указанию во многих городах были перебиты татарские сборщики дани и вербовщики воинов — баскаки. Ждали татарской мести. Но великий заступник народа вновь поехал в Орду и мудро направил события совсем в иное русло: ссылаясь на восстание русских, хан Берке прекратил посылать дань в Монголию и провозгласил Золотую Орду самостоятельным государством, сделав ее тем самым заслоном Руси с востока. В этом великом соединении русских и татарских земель и народов созревало и крепло будущее многонациональное Российское государство, включившее впоследствии в пределы Русской Церкви почти все наследие ЧингизХана до берегов Тихого океана.

Эта дипломатическая поездка св. Александра Невского в Сарай была четвертой и последней. На обратном пути, не доезжая до Владимира, в Городце, в монастыре князь-подвижник предал свой дух Господу 14 ноября 1263 года, завершив многотрудный жизненный путь принятием святой иноческой схимы с именем Алексий. Святое тело его понесли к Владимиру, девять дней длился путь, и тело оставалось нетленным. 23 ноября при погребении его в Рождественском монастыре во Владимире, было явлено Богом «чудо дивно и памяти достойно».

Нетленные мощи благоверного князя были открыты, по видению, пред Куликовской битвой в 1380 г., и тогда же установлено местное празднование. Общецерковное прославление св. Александра Невского совершилось при митрополите Макарии на Московском соборе 1547г.

30 августа 1721 г. Петр I, после продолжительной и изнурительной войны со шведами, заключил Ништадский мир. Этот день решено было освятить перенесением мощей благоверного князя Александра Невского из Владимира в новую северную столицу, Петербург. Вывезенные из Владимира 11 августа 1723 г., святые мощи были привезены в Шлиссельбург 20 сентября и оставались там до 1724 г., когда 30 августа были установлены в Троицком соборе Александро-Невской лавры, где почивают и ныне. Празднество было установлено указом от 2 сентября 1724 г., восстановленное в 1730г.

Имя защитника рубежей России и покровителя воинов известно далеко за пределами нашей Родины. Свидетельство тому — многочисленные храмы, посвященные святому Александру Невскому. Наиболее известные из них: Патриарший собор в Софии, кафедральный собор в Таллинне, храм в Тбилиси. Эти храмы — залог дружбы русского народа-освободителя с братскими народами.

Добавить комментарий

*